1

IFOY Award: TORsten v skúšobnej stanici

Novinári skúmavo prepichujú očami Manipula-TORsten na testovacích dňoch IFOY. Reportáž a rozhovor s členom poroty.

02/18/2020
by Vanessa Dumke

Pri našom stánku v hale 4 na veľtrhu v Hannoveri sa zbehol hlúčik špecializovaných novinárov. Vypadajú dôležito – a tiež sú. Všetci sú členmi poroty IFOY a rozhodujú o tom, či si túto významnú cenu budeme môcť prevziať aj po druhýkrát. Je piatok dopoludnia a ide to tuhého. Čas beží: Máme presne päť minút na to, aby sme predstavili Manipula-TORsten a zdôraznili, čo je na tomto ďalej vyvinutom AGV tak inovatívne. Pretože Manipula-TORsten vyhrá len vtedy, keď je porota presvedčená, že ide o absolútnu novinku, dôležitú pre trh.

Náš oblastný vedúci Jörn Dauer nemusí robiť vôbec nič pre to, aby vzbudil pozornosť porotcov – to zvládne náš TORsten s robotickým ramenom od firmy PILZ úplne sám. Znovu a znovu prechádza svoju slučku medzi valčekovou dráhou a regálom a ukazuje, ako robotické rameno samostatne uchopí debnu a postaví ju na miesto.

Testovacie dni IFOY na videu.

Dauer vysvetľuje scenár, ktorý predstavuje len jednu z možných špecializácií nášho AGV TORsten. To, čo porota vidí, je len jeden príklad toho, ako sa dá TORsten rozšíriť. Za tým sa skrýva nápad, že rozšírenie AGV môže rozhodujúcim spôsobom zmeniť intralogistické procesy. „S naším technologickým prístupom, modularitou a kombináciou rôznych nadstavieb máme vedúce postavenie,“ hovorí Dauer.

 

Otázky poroty

Členovia poroty sa maximálne sústredia, zaujato počúvajú. Niektorí si robia fotky a natáčajú krátke videá. Sem a tam niekto položí otázku, chce napríklad vedieť nasledujúce:

Môže sa TORsten pohybovať aj rýchlejšie?

Áno. V predstavenom scenári to síce vyzerá, ako by sa prepravný systém bez vodiča pohyboval skôr voľným tempom. Zdanie však klame. Má to dva dôvody: Po prvé, TORsten zaujme pozíciu na päť milimetrov presne a je tak presnejší než mnoho ďalších AGV dostupných na trhu. Lokalizovať vozidlo s takouto presnosťou však trvá niekoľko sekúnd. Po druhé, v tomto scenári TORsten prejde vždy len krátku trasu. Na rovných trasách zvládne 0,6 metra za sekundu a spĺňa normu pre vozidlá AGV v prevádzke s osobami. Ale v našom scenári nemá veľa rovných úsekov trasy. Prejde dva metre, umiestni sa pred valčekovú dráhu, prejde ďalšie dva metre, umiestni sa pred regál a tak ďalej. Preto sa zdá, že je náš prepravný systém bez vodiča veľmi pomalý. V reálnych výrobných podmienkach by to pôsobilo úplne inak.

Už sa niekde používa?

Nie. Tu ho predstavujeme v aktuálnej fáze výskumu. Mobilný manipulátor v tejto podobe na trhu ešte neexistuje. Prepravný systém bez vodiča je možné vyvinúť tak, aby sa dal používať na manipuláciu s materiálom a uchopovanie predmetov. Ale ešte to potrvá, kým budú takéto riešenie zrelé pre uvedenie na trh.

Výhercovia IFOY budú vyhlásení v apríli.

Novinári z 19 krajín si robia poznámky. Potom sa hlúčik novinárov pomaly presúva ďalej. Nemajú veľa času, pretože musia ohodnotiť celom 15 produktov od 12 výrobcov. Ocenenie IFOY Award sa v roku 2019 bude udeľovať v šiestich kategóriách. Manipula-TORsten je nominovaný v kategórii „AGV & Intralogistics Robot“, rovnako ako produkty firiem Jungheinrich a Still. 26. apríla vo viedenskom Hofburgu sa pri odovzdávaní cien dozvieme, či sme vyhrali.

Do tej doby bude vládnuť absolútna mlčanlivosť. „Máme celkom dobrý pocit,“ hovorí Jörn Dauer, ktorý spolu s tromi kolegami strávil v Hannoveri už celý týždeň. Testovací deň s novinármi bol len jednou etapou, ktorú musel Manipula-TORsten zvládnuť na svojej ceste na ocenením IFOY Award:

  • Pondelok: Posúdenie inovácie IFOY s profesorom Johannesom Fottnerom z Technickej univerzity v Mníchove; počas 90-minútového rozhovoru tento odborník dôkladne preskúmal celý systém.
  • Utorok a streda: Niekoľko predvádzačiek, tester IFOY Theo Egberts uskutočňuje test, fotografovanie a natáčanie videí.
  • Štvrtok: Príjazd poroty, tlačová konferencia a oficiálne predstavenie produktov, ktoré nemohli byť predvedené naživo.

TORsten v obklopení produktov veľkých hráčov

„Nenecháme sa zastrašiť veľkými menami, ktoré sa tu v hale obklopujú,“ hovorí Dauer. Náš stánok bezprostredne susedí so značkami Still, SAE, Hubtex a Raymond. Okrem toho tu svoje novinky predstavujú Cargometer, Clark, Combilift, Jungheinrich, UniCarriers, ProGlove a Trône Seating. Sme hrdí na to, že sa môžeme zúčastniť a že z určitého hľadiska máme navrch.

Úlohou poroty aj tak nie je vzájomne porovnávať produkty v jednej kategórii. Ide o to, ohodnotiť inovácie v porovnaní s podobnými produktmi na trhu. Pritom sa sústredí na hodnotu inovácie, dôležitosť pre trh, úžitok pre zákazníka a spôsob realizácie.

3 otázky pre Matthiasa Pieringera

A čo hovorí porota? To sme chceli tiež vedie a urobili sme krátky rozhovor so šéfredaktorom „Logistik-heute“Matthiasom Pieringerom.

Pán Pieringer, po prvýkrát ste členom poroty. Prečo ste sa o túto funkciu uchádzali?

Pre mňa, ako šéfredaktora veľkého logistického média, bolo veľmi dôležité, aby som mal prehľad o dianí v odvetví. Okrem toho mám ako novinár za úlohu objavovať novinky a včas o nich informovať čitateľov nášho časopisu.

Je podľa Vášho názoru Manipula-TORsten inováciou, o ktorej sa oplatí písať?

Samozrejme. Spojenie AGV a robotickej jednotky je z môjho uhľa pohľadu novinkou na trhu. Predpokladám, že takéto riešenia by mohli byť budúcnosťou intralogistiky. To však ale neznamená, že som si už vybral. Videl som veľa zaujímavých produktov a vôbec nebude ľahké sa rozhodnúť.

Musíte sa rozhodnúť sám?

Napokon áno. Ale som skutočne rád, že mám na svojej strane dvoch poradcov. Podporuje ma jeden poradca z praxe a jeden kolega z médií. To mi skutočne pomáha.